Постинг
17.04.2008 16:48 -
Google AdWords и Google AdSense - пари на вятъра
Автор: inet
Категория: Технологии
Прочетен: 5897 Коментари: 6 Гласове:
Последна промяна: 17.04.2008 17:42
Прочетен: 5897 Коментари: 6 Гласове:
0
Последна промяна: 17.04.2008 17:42
Не знам как е с вас, но аз лично доста се паля когато видя огромни пропуснати ползи или пък хвърлянето на пари на вятъра. Днес забелязах няколко такива случая с участието на Google AdWords и Google AdSense и реших да ги споделя, може пък на някой да му светне нещо като ги види.
Принципно инвестицията в Google AdWords или Google AdSense не мога да кажа, че са пари на вятъра, стига да се ползват както трябва. Ако обаче не се съобразите с потребителя - потенциален клиент на вашите продукти или услуги, ако не погледнете поне за малко през неговия поглед, ефективността на рекламата ви ще бъде с пъти по-ниска от оптималното. Може и въобще да не си възвърнете инвестицията.
Ето няколко примера за субоптимални реклами в AdSense/AdWords (Йоркширски териерчета, Уикенд в Истанбул, Домашен интернет от Орбител, Mp3 Плеър от Aukro.bg), принципа, който описвам, е един и същ и за двата вида реклама.
Пример 1 - Йоркширски териерчета
Разглеждах една никому неизвестна директория, когато попаднах на следната обява:
Стана ми любопитно чия е обявата и заредих сайта.
Посрещнаха ме, както виждате, цяла поредица снимки на кучета, лого на английски, текст на английски, копирайт. И най-накрая забелязах и две знаменца, без поясняващ текст, реално незабележими от пръв поглед. Посетителят се отвлича по снимките на кученцата, след което се чуди какво да прави. Нито може да ги види в голям размер, нито някой друг елемент изглежда подканящ. Вярно, знаменцата са поставени най-горе вляво, което е хубава позиция принципно, но поради гореописаната ситуацията в повечето случаи ще бъдат подминати и ще е необходимо връщане на погледа и оглеждане на цялата страница, за да се продължи към сайта. Вярвам за немалко хора това е абсолютно излишно натоварване, да не говорим, че някой може и да не забележи изобщо знаменцата.
Рекламата е на български и излиза само в български сайтове (шанса да излезе в руски сайт, ако не е ограничена до България е минимален, а за английски сайт да не говорим). Същата реклама излиза и в AdWords при търсене за "йоркширски териер", отново на български. Не излиза обаче при търсене на същите думи на английски.
Дали ако собствениците на сайта бяха поставили линк директно към българската версия на сайта рекламата щеше да има по-голям ефект? Без съмнение!
Пример 2 - Уикенд в Истанбул
Рекламата е следната:
В 90% от случаите или повече, човекът, кликнал на рекламата "Уикенд в Истанбул" с текст "Уикенд програми всеки четвъртък Целогодишно" ще иска да получи повече информация за уикендите в Истанбул, предлагани от тази туристическа агенция.
Вместо това обаче той бива изпратен на главната страница на агенцията
и оставен да се оправя сред "отстъпки за ранни записвания Слънчев бряг", "Хотели в България", "На море в България", "Великденски оферти", "Великден в СПА хотели", "Великден на Море", "Великден в Турция" и най-накрая "Хотели в Истанбул". Разбира се, има шанс и още от самото начало да е видял "Туристически услуги в Турция" или бързо да е стигнал до "На море в Турция".
Защо обаче да създаваме такива главоболия и защо трябва така да се затруднява човек, който явно се интересува от уикенди в Истанбул. Защо просто не му предоставим една страница, на която още от първия поглед да е ясно, че е това, което му трябва, с примерно съдържание - уикенди в истанбул, хотели, вечери, програми, транспорт до истанбул. Дали ще бъде постигната по-голяма ефективност на рекламата - определено! Човекът със сигурност ще намери това, което търси, ще се чувства много по-уверен и е вероятно да разгледа повече страници и да научи повече за офертите на фирмата. Оттам до поръчката пътят е далеч по-лесен.
Пример 3 - Домашен интернет от Орбител
Следващата реклама рекламира домашният интернет на небезизвестната телекомуникационна компания Орбител. И по-точно, домашен интернет в Търговище.
Очевидно е, че от Орбител са решили да се възползват от свободата да поставят телефон в рекламата и са го направили. От това къде отива потребителя пък, като кликне на рекламата става очевидно, че човекът, който я е пускал въобще не е очаквал Интернет Потребителя да кликне на Интернет Рекламата.
Какво вижда горкия потребител, видял "Домашне интернет" или "Домашен интернет - Търговище" и решил да научи нещо повече за едно от двете? Вижда разни сандвичи и възможност да избере отново дали иска домашен или бизнес интернет. Да не говорим, че веднъж избрал това, пред него ще се появи голям банер, рекламиращ български номер зад граница. Ако и това не го е отказало, може да намери линка "Интернет и Вечна поща", което на мен поне ми звучи като "Вечен покой"...
Пример 4 - Mp3 Player от Aukro.bg
Aukro.bg е сайт за търгове. Подобен на E-Bay, макар че сравнението между двата сайта би събудило доста смях. И е решил този сайт да хване потребителите, които искат да си купят Mp3 Player, публикувайки тази реклама (и плащайки си за всеки клик по нея):
Ще приемем, че нашият кандидат купувач на Mp3 плеър е прочел само "Mp3 Player" и не се отвлякъл с фотоапаратите, камерите и usb паметите за по 1 левче (!). Ето какво ще го посрещне, ако кликне на рекламата:
Да, и тук - обичайната главна страница на сайта, никаква грижа да дадеш на клиента информацията и продукта, от които се интересува. Свежи пролетни цени и намаления на дрехи, обувки, телефони, парфюми и всичко останало, но не и Mp3 плеъри. Шансът потребителят да поиска да се регистрира в Aukro.bg след като е видял, че оттам може да си купи много изгодно mp3 плеър е с пъти по-голям отколкото в ситуацията, в която го поставят с тази реклама от аукциона - влизаш за едно нещо, което го няма, но затова пък те канят да се регистрираш и да си купуваш разни други неща...
Изводи от тези примери? Поне за мен е ясно, че се хвърлят доста пари в недоизмислена или направо безмислена реклама. При възможностите за таргетиране на клиента, които дава интернет си е чисто разхищение да не ги ползваш. Дано с времето рекламодателите поумнеят - ще е по-добре и за тях и за клиентите, а за Google - кой го интересува Google?
Принципно инвестицията в Google AdWords или Google AdSense не мога да кажа, че са пари на вятъра, стига да се ползват както трябва. Ако обаче не се съобразите с потребителя - потенциален клиент на вашите продукти или услуги, ако не погледнете поне за малко през неговия поглед, ефективността на рекламата ви ще бъде с пъти по-ниска от оптималното. Може и въобще да не си възвърнете инвестицията.
Ето няколко примера за субоптимални реклами в AdSense/AdWords (Йоркширски териерчета, Уикенд в Истанбул, Домашен интернет от Орбител, Mp3 Плеър от Aukro.bg), принципа, който описвам, е един и същ и за двата вида реклама.
Пример 1 - Йоркширски териерчета
Разглеждах една никому неизвестна директория, когато попаднах на следната обява:
Стана ми любопитно чия е обявата и заредих сайта.
Посрещнаха ме, както виждате, цяла поредица снимки на кучета, лого на английски, текст на английски, копирайт. И най-накрая забелязах и две знаменца, без поясняващ текст, реално незабележими от пръв поглед. Посетителят се отвлича по снимките на кученцата, след което се чуди какво да прави. Нито може да ги види в голям размер, нито някой друг елемент изглежда подканящ. Вярно, знаменцата са поставени най-горе вляво, което е хубава позиция принципно, но поради гореописаната ситуацията в повечето случаи ще бъдат подминати и ще е необходимо връщане на погледа и оглеждане на цялата страница, за да се продължи към сайта. Вярвам за немалко хора това е абсолютно излишно натоварване, да не говорим, че някой може и да не забележи изобщо знаменцата.
Рекламата е на български и излиза само в български сайтове (шанса да излезе в руски сайт, ако не е ограничена до България е минимален, а за английски сайт да не говорим). Същата реклама излиза и в AdWords при търсене за "йоркширски териер", отново на български. Не излиза обаче при търсене на същите думи на английски.
Дали ако собствениците на сайта бяха поставили линк директно към българската версия на сайта рекламата щеше да има по-голям ефект? Без съмнение!
Пример 2 - Уикенд в Истанбул
Рекламата е следната:
В 90% от случаите или повече, човекът, кликнал на рекламата "Уикенд в Истанбул" с текст "Уикенд програми всеки четвъртък Целогодишно" ще иска да получи повече информация за уикендите в Истанбул, предлагани от тази туристическа агенция.
Вместо това обаче той бива изпратен на главната страница на агенцията
и оставен да се оправя сред "отстъпки за ранни записвания Слънчев бряг", "Хотели в България", "На море в България", "Великденски оферти", "Великден в СПА хотели", "Великден на Море", "Великден в Турция" и най-накрая "Хотели в Истанбул". Разбира се, има шанс и още от самото начало да е видял "Туристически услуги в Турция" или бързо да е стигнал до "На море в Турция".
Защо обаче да създаваме такива главоболия и защо трябва така да се затруднява човек, който явно се интересува от уикенди в Истанбул. Защо просто не му предоставим една страница, на която още от първия поглед да е ясно, че е това, което му трябва, с примерно съдържание - уикенди в истанбул, хотели, вечери, програми, транспорт до истанбул. Дали ще бъде постигната по-голяма ефективност на рекламата - определено! Човекът със сигурност ще намери това, което търси, ще се чувства много по-уверен и е вероятно да разгледа повече страници и да научи повече за офертите на фирмата. Оттам до поръчката пътят е далеч по-лесен.
Пример 3 - Домашен интернет от Орбител
Следващата реклама рекламира домашният интернет на небезизвестната телекомуникационна компания Орбител. И по-точно, домашен интернет в Търговище.
Очевидно е, че от Орбител са решили да се възползват от свободата да поставят телефон в рекламата и са го направили. От това къде отива потребителя пък, като кликне на рекламата става очевидно, че човекът, който я е пускал въобще не е очаквал Интернет Потребителя да кликне на Интернет Рекламата.
Какво вижда горкия потребител, видял "Домашне интернет" или "Домашен интернет - Търговище" и решил да научи нещо повече за едно от двете? Вижда разни сандвичи и възможност да избере отново дали иска домашен или бизнес интернет. Да не говорим, че веднъж избрал това, пред него ще се появи голям банер, рекламиращ български номер зад граница. Ако и това не го е отказало, може да намери линка "Интернет и Вечна поща", което на мен поне ми звучи като "Вечен покой"...
Пример 4 - Mp3 Player от Aukro.bg
Aukro.bg е сайт за търгове. Подобен на E-Bay, макар че сравнението между двата сайта би събудило доста смях. И е решил този сайт да хване потребителите, които искат да си купят Mp3 Player, публикувайки тази реклама (и плащайки си за всеки клик по нея):
Ще приемем, че нашият кандидат купувач на Mp3 плеър е прочел само "Mp3 Player" и не се отвлякъл с фотоапаратите, камерите и usb паметите за по 1 левче (!). Ето какво ще го посрещне, ако кликне на рекламата:
Да, и тук - обичайната главна страница на сайта, никаква грижа да дадеш на клиента информацията и продукта, от които се интересува. Свежи пролетни цени и намаления на дрехи, обувки, телефони, парфюми и всичко останало, но не и Mp3 плеъри. Шансът потребителят да поиска да се регистрира в Aukro.bg след като е видял, че оттам може да си купи много изгодно mp3 плеър е с пъти по-голям отколкото в ситуацията, в която го поставят с тази реклама от аукциона - влизаш за едно нещо, което го няма, но затова пък те канят да се регистрираш и да си купуваш разни други неща...
Изводи от тези примери? Поне за мен е ясно, че се хвърлят доста пари в недоизмислена или направо безмислена реклама. При възможностите за таргетиране на клиента, които дава интернет си е чисто разхищение да не ги ползваш. Дано с времето рекламодателите поумнеят - ще е по-добре и за тях и за клиентите, а за Google - кой го интересува Google?
Google вече не е лидер в интернер търсен...
контейнери с информация от google
Google представи новия смартфон Nexus On...
контейнери с информация от google
Google представи новия смартфон Nexus On...
1.
анонимен -
Аз пък веднага ги видях знаменцата и ...
17.04.2008 17:16
17.04.2008 17:16
Аз пък веднага ги видях знаменцата и даже се изненадах, че са ни уважили езика....видях ги още преди да прочета, че не се били виждали....
цитирайсе виждат лесно, на сайта е по-друго. Освен това е нормално доста хора да ги видят, но дори и само 15-20 процента да ги пропуснат - това са си пари на вятъра ;-) И освен това е принципно положението да се поставя потребителя на възможно най-малко кликове от съдържанието, което търси... в случая това не е така.
цитирай
3.
анонимен -
пак аз
17.04.2008 17:35
17.04.2008 17:35
Може, да. А за останалите реклами си прав.
цитирай
4.
анонимен -
Мдам, така си е
20.04.2008 01:53
20.04.2008 01:53
AdWords е доста ефективно средство за таргетиране на реклама, привличане на нови потребители и анализ на резултати от търсене. Но си прав. Повечето "рекламодатели" го използват като патерица, т.е да се подпират на него. Както и при всяка реклама.
цитирай
5.
анонимен -
:-)
30.04.2008 10:39
30.04.2008 10:39
Приятели , да това са пари на вятъра!
Просто е необходимо да се ползват медийни специалисти за да се избегнат тези "смеховки".
Но..., нали знаете , че българина "може всичко САМ"
цитирайПросто е необходимо да се ползват медийни специалисти за да се избегнат тези "смеховки".
Но..., нали знаете , че българина "може всичко САМ"
и затова на рекламодателите не им дреме особено колко и дали въобще са ефективни.
цитирайВашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене
За този блог
Гласове: 1285
Блогрол
1. Моят личен блог
2. Уеб Фокус - оптимизация за търсачки, AdWords, уеб дизайн и уеб анализи
3. Сравнение на цени
4. Лейди Красита
5. Онлайн магазини
6. Самолетни билети
7. Тв Програма
8. Пожелания за Коледа и Нова Година
9. Пожелания за Свети Валентин
10. Онлайн речник
11. Съновник
12. Analytics Toolkit
13. Новини
14. Vestnicibg.com
15. Evtini-samoletni-bileti.net
16. Последни новини
17. Freedom.bg
18. Online Calculator
2. Уеб Фокус - оптимизация за търсачки, AdWords, уеб дизайн и уеб анализи
3. Сравнение на цени
4. Лейди Красита
5. Онлайн магазини
6. Самолетни билети
7. Тв Програма
8. Пожелания за Коледа и Нова Година
9. Пожелания за Свети Валентин
10. Онлайн речник
11. Съновник
12. Analytics Toolkit
13. Новини
14. Vestnicibg.com
15. Evtini-samoletni-bileti.net
16. Последни новини
17. Freedom.bg
18. Online Calculator