Постинг
10.11.2008 14:34 -
По-друг поглед върху глобалната криза в България
Що е то криза и има ли почва у нас? Тук ще споделя моята гледна точка като специалист по търсенето и търсачките и реални данни за търсенето и интереса към отделните сектори - имоти, автомобили...
От няколко месеца насам този въпрос е доста актуален, като в началото преобладаваха позитивните мнения в изказванията на икономисти и политици по различните медии. Станишев първо каза - криза няма, после обърна на "може и да дойде". Цитират се различни данни, гледат се различни показатели. Обаждат се вече и доста по-песимистични анализатори, има и силно негативни прогнози. Това не попречи на ДПС да обърнат всичко на политика и да обявят, че опозицията била всявала паника :-)
Мога ли обаче да вярвам на тези мнения и статистика? Отразяват ли реално ситуацията? Реших да проверя най-реалните за мен данни - данните за търсенията, които се извършват в Google за различни ключови думи, обобщаващи дадени сектори. Това са данните с които всеки ден боравя като SEO и за които знам от практиката, че са верни.
Следват статистики за основните трендове в различни сектори, отразяващи интереса на търсещите онлайн. Данните са локални за България. Кликнете на всяка графика за пълен размер, ако е необходимо.
Имоти:
Имотите в момента са на нива 2004 година и спада все още не е спрял. В същото време в долната част на графиката се вижда рязко увеличаване на новините, свързани с имоти, поради имотната криза.
Автомобили:
Автомобилите показват едно стабилно ниво до средата на 2007, когато започва спада, който се задълбочава все повече.
Мобилни телефони:
друго търсене за мобилни телефони (по-малко популярно) и mp3 плеъри:
Как стои въпроса с екскурзиите и почивките:
Както се вижда за първа година вместо ръст търсенията за хотели отчитат спад до нивата от 2005-2006. При екскурзиите ситуацията се задържа засега, макар да се забелязват и леки спадове по някои думи.
Търсения за луксозни дамски стоки:
Видим е спада и при стоките за жени. Бельото и бижутата са с известен спад, козметиката - с по-сериозен, а парфюмите, както се очертава, няма да могат да повторят пиковете на рекордни търсения в последните месеци на 2006 и 2007.
При тълкуването на графиките следва да се имат предвид следните данни:
- данните са за търсенията в търсачката Google - най-популярния сайт в България (по данни на Alexa и др.).
- потреблението на интернет в България почти се е удвоило за периода 2004-2008 г. (по данни на Алфа Рисърч, Нилсън онлайн и др.)
- броят на потребителите в България към момента се изчислява на около 3 млн. души - доста представителна цифра за населението на страната, особено за активното такова. (по данни на Алфа Рисърч, Нилсън онлайн и др.)
Всички тези данни поне според мен показват, че кризата вече е стъпила в България и се усеща от обикновения човек, а не само на БФБ (чиито индекси се сринаха с над 70% от началото на годината).
Слава богу, досега няма фалирали банки и нещата във финансовата система не изглеждат толкова зле. Но намаляването на търсенето в отделни сектори няма как да не се отрази на останалата част от икономиката. Особено като имаме предвид, че само строителния бранш формира 7-8% от БВП на страната през последните 1-2 години, а сделките с имоти се оценяват на 40% от БВП (в-к. Пари). Към това трябва да се прибавят и всички свързани бизнеси - например агенциите за имоти, които последно време се нароиха неимоверно. Тези агенции, строителни фирми и пр. от своя страна ползват автомобили, комуникации, рекламират, правят сайтове и всичко се навързва. Същото се отнася и за техните служители, които утре няма да мислят как да си купят най-новия широкоекранен телевизор или нов модел автомобил...
Не съм икономист, но елементарната логика и данните, които виждам ме карат да заема песимистична позиция по въпроса за кризата и да очаквам по-лошите сценарии за развитието на ситуацията. Би ми било интересно да разбера какво мислите по въпроса.
P.S. Докато си пиша и в RSS-а ми излиза - Финансовата криза удари продажбите на автомобили у нас още през лятото
От няколко месеца насам този въпрос е доста актуален, като в началото преобладаваха позитивните мнения в изказванията на икономисти и политици по различните медии. Станишев първо каза - криза няма, после обърна на "може и да дойде". Цитират се различни данни, гледат се различни показатели. Обаждат се вече и доста по-песимистични анализатори, има и силно негативни прогнози. Това не попречи на ДПС да обърнат всичко на политика и да обявят, че опозицията била всявала паника :-)
Мога ли обаче да вярвам на тези мнения и статистика? Отразяват ли реално ситуацията? Реших да проверя най-реалните за мен данни - данните за търсенията, които се извършват в Google за различни ключови думи, обобщаващи дадени сектори. Това са данните с които всеки ден боравя като SEO и за които знам от практиката, че са верни.
Следват статистики за основните трендове в различни сектори, отразяващи интереса на търсещите онлайн. Данните са локални за България. Кликнете на всяка графика за пълен размер, ако е необходимо.
Имоти:
Имотите в момента са на нива 2004 година и спада все още не е спрял. В същото време в долната част на графиката се вижда рязко увеличаване на новините, свързани с имоти, поради имотната криза.
Автомобили:
Автомобилите показват едно стабилно ниво до средата на 2007, когато започва спада, който се задълбочава все повече.
Мобилни телефони:
друго търсене за мобилни телефони (по-малко популярно) и mp3 плеъри:
Как стои въпроса с екскурзиите и почивките:
Както се вижда за първа година вместо ръст търсенията за хотели отчитат спад до нивата от 2005-2006. При екскурзиите ситуацията се задържа засега, макар да се забелязват и леки спадове по някои думи.
Търсения за луксозни дамски стоки:
Видим е спада и при стоките за жени. Бельото и бижутата са с известен спад, козметиката - с по-сериозен, а парфюмите, както се очертава, няма да могат да повторят пиковете на рекордни търсения в последните месеци на 2006 и 2007.
При тълкуването на графиките следва да се имат предвид следните данни:
- данните са за търсенията в търсачката Google - най-популярния сайт в България (по данни на Alexa и др.).
- потреблението на интернет в България почти се е удвоило за периода 2004-2008 г. (по данни на Алфа Рисърч, Нилсън онлайн и др.)
- броят на потребителите в България към момента се изчислява на около 3 млн. души - доста представителна цифра за населението на страната, особено за активното такова. (по данни на Алфа Рисърч, Нилсън онлайн и др.)
Всички тези данни поне според мен показват, че кризата вече е стъпила в България и се усеща от обикновения човек, а не само на БФБ (чиито индекси се сринаха с над 70% от началото на годината).
Слава богу, досега няма фалирали банки и нещата във финансовата система не изглеждат толкова зле. Но намаляването на търсенето в отделни сектори няма как да не се отрази на останалата част от икономиката. Особено като имаме предвид, че само строителния бранш формира 7-8% от БВП на страната през последните 1-2 години, а сделките с имоти се оценяват на 40% от БВП (в-к. Пари). Към това трябва да се прибавят и всички свързани бизнеси - например агенциите за имоти, които последно време се нароиха неимоверно. Тези агенции, строителни фирми и пр. от своя страна ползват автомобили, комуникации, рекламират, правят сайтове и всичко се навързва. Същото се отнася и за техните служители, които утре няма да мислят как да си купят най-новия широкоекранен телевизор или нов модел автомобил...
Не съм икономист, но елементарната логика и данните, които виждам ме карат да заема песимистична позиция по въпроса за кризата и да очаквам по-лошите сценарии за развитието на ситуацията. Би ми било интересно да разбера какво мислите по въпроса.
P.S. Докато си пиша и в RSS-а ми излиза - Финансовата криза удари продажбите на автомобили у нас още през лятото
Диагностика на семейните взаимоотношения...
Диагностика на семейните взаимоотношения...
Диагностика на семейните взаимоотношения...
Диагностика на семейните взаимоотношения...
Диагностика на семейните взаимоотношения...
Следващ постинг
Предишен постинг
Как става номера, че ми стана интересно ?!
цитирайса от общодостъпния инструмент Google Trends. Засичал съм корелацията им с действителността неведнъж, включително и в момента го правя.
цитирай
3.
анонимен -
n
10.11.2008 16:38
10.11.2008 16:38
Nielsen не са давали данни за потребителите, а Алфа рисърч не се представят добре със стохастичната грешка при онлайн рисърчите.
цитирайНапротив, ето за пореден път изваждат данни:
http://www.investor.bg/?cat=261&id=71415
цитирайhttp://www.investor.bg/?cat=261&id=71415
5.
анонимен -
полезен
10.11.2008 16:54
10.11.2008 16:54
...данните за пенетрация са ОК. Мже би имаш предвид Гимиус. Те официално обявиха във Варшава, че в БГ има 38% пенетрация!
цитираймисля все пак, че бяха от Nielsen данните, може би някой от презентаторите на Bgsite ги беше изнесъл... Но и Гемиус да са - достатъчно достоверни са и двете метрики.
цитирай
7.
анонимен -
n
10.11.2008 17:22
10.11.2008 17:22
отпреди година:
2. 11. 2007 България интернет потребители
Проникването в страната възлиза на 33,8%. За сравнение през 2000 г. интернет потребителите са били 430 000, или 5,4% от българите, при 2,2 млн., или 28,5%, за миналата година. Сега те са 2 595 600.
Данните изнесе Боян Бойчев, председател на УС на Българската асоциация по информационни технологии (БАИТ).
-
просто успорвам цитираната от теб пенетрация, защото излиза че реален ръст няма за последната година.
цитирай2. 11. 2007 България интернет потребители
Проникването в страната възлиза на 33,8%. За сравнение през 2000 г. интернет потребителите са били 430 000, или 5,4% от българите, при 2,2 млн., или 28,5%, за миналата година. Сега те са 2 595 600.
Данните изнесе Боян Бойчев, председател на УС на Българската асоциация по информационни технологии (БАИТ).
-
просто успорвам цитираната от теб пенетрация, защото излиза че реален ръст няма за последната година.
важна е идеята - представителна група ли са интернет потребитилети - достатъчно представителна са :-)
цитирай
9.
анонимен -
n
10.11.2008 17:46
10.11.2008 17:46
съгласен
Интересен поглед за кризата
цитирайИнтересен поглед за кризата
10.
анонимен -
от Вал
10.11.2008 23:42
10.11.2008 23:42
Интересно стъди. Аз съм леко изненадан, тъй като очаквам ръст на търсенето независимо от продажбите. Населението се нуждае от информация и ще я търси, въпреки кризата. Аз бих погледнал нещата от друг ъгъл - общественото настроение. Хората имат същите пари, които са имали и миналия месец, но обществената настройка ги кара да вярват че ги нямат, а от там те не са с идеята да купуват. Това за мен не означава че има някаква по-особена криза от тази, в която се намираме от много време тук в България.
цитираймного добро мнение, очаквах го, защото за мен това също е много интересен феномен. Самия факт, че на хората се внушава, че има криза, може да породи кризата, при наличиние на минимален брой обективни критерии. Справка - фалита на ПИБ :-) В случая следва да преценим - наистина ли е такава ситуацията или причините вече са започнали да намаляват парите на хората...
цитирай
12.
анонимен -
от Вал
11.11.2008 00:19
11.11.2008 00:19
Аз мисля, че ще разберем скоро по празниците. Винаги се пазарува тогава.
цитирайВсе пак един въпрос: не е ли възможно търсенията на имоти, автомобили, екскурзии и телефони все повече да минава директно през специализираните сайтове, а не през google и от там да се получава това задържане на ръста на търсенията чрез съответните ключови думи?
цитирайПо принцип е възможно, но просто спадовете са много резки, специално при имотите и автомобилите. Работя с най-големите сайтове в България в сферата и такива бързи свличания на търсенията, каквито наблюдавам, няма как да са предизвикани от причината, която посочваш. А и намаляват не само търсенията, а и директните хитове - теорията ти не издържа...
цитирай
15.
анонимен -
Evala
10.01.2009 23:54
10.01.2009 23:54
Браво бе брато :)
Специализирани сайтове, директини хитове, бла, бла. Ами да и аз понякога търся от специализирани сайтове но използвам Интернет по 12+ часа на ден за работа. Ами другите 3 млн. души ?! (е OK без около 1000 SEO specialisti :).
Ами другото не го разбрах намалявали не само търсенията но и директните хитове (това е lyudmil) та тезата ти не издържала - абе знаеш - некои хора немат срам.
ОК сега сериозно - много, много сериозно и компетентно мнение по въпроса.
Поздрави!
MiaNet [at]gmail.com
цитирайСпециализирани сайтове, директини хитове, бла, бла. Ами да и аз понякога търся от специализирани сайтове но използвам Интернет по 12+ часа на ден за работа. Ами другите 3 млн. души ?! (е OK без около 1000 SEO specialisti :).
Ами другото не го разбрах намалявали не само търсенията но и директните хитове (това е lyudmil) та тезата ти не издържала - абе знаеш - некои хора немат срам.
ОК сега сериозно - много, много сериозно и компетентно мнение по въпроса.
Поздрави!
MiaNet [at]gmail.com
Тезата ми издържа, а твоята - не :-) И какво общо има дали гледаме данни за 3-те млн. души, ползващи интернет в България, или за 7-те млн. население, при положение, че гледаме тенденции? Надявам се знаеш значението на думата. При това тенденции при населението с най-висока покупателна способност? Вярно е, не е цялото население, но 40%, разполагащи сигурно с 80% от капитала мисля, че е представително :-)
цитирай
17.
анонимен -
vili
23.04.2009 14:58
23.04.2009 14:58
Защо си мисля,че повече е политика за всяване на психически страх у хората-да не си харчат парите от колкото истинска криза -че то кризата в България е от 1989г.нима има производство или земеделие..всичко сринато...разчиташе се на стройтелството и препродажба на имоти и коли...това е ...аз мисля че просто трябва да преоткрием нови браншове...които чакат и ще дадът печалби...туризъм,земеделие,хранитлено вкусова промишленост...това е то...
цитирай
18.
анонимен -
рени
23.04.2009 15:03
23.04.2009 15:03
освен това мисля,че не е възможно всички да седят зад бюра и да чакат работа и да падат пари...търси се лесното...да се инвестира в земеделие например...модерни ферми,зеленчукови оранжерии...да задоволим пазара и за износ,модерни заводи за производство на хранителни продукти...козметика,лекарства...лека промишленост ...с добро качество и да подбием пазарите...и така ще има работни места и високи доходи и ръст на икономиката ...но българина го мързи ...открива магазинче за парцалки открива офис за продажба на апратаменти и сульо и пульо става мениджър...и чакаме ръст на икономиката...абсурд.
цитирайВашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене
За този блог
Гласове: 1285
Блогрол
1. Моят личен блог
2. Уеб Фокус - оптимизация за търсачки, AdWords, уеб дизайн и уеб анализи
3. Сравнение на цени
4. Лейди Красита
5. Онлайн магазини
6. Самолетни билети
7. Тв Програма
8. Пожелания за Коледа и Нова Година
9. Пожелания за Свети Валентин
10. Онлайн речник
11. Съновник
12. Analytics Toolkit
13. Новини
14. Vestnicibg.com
15. Evtini-samoletni-bileti.net
16. Последни новини
17. Freedom.bg
18. Online Calculator
2. Уеб Фокус - оптимизация за търсачки, AdWords, уеб дизайн и уеб анализи
3. Сравнение на цени
4. Лейди Красита
5. Онлайн магазини
6. Самолетни билети
7. Тв Програма
8. Пожелания за Коледа и Нова Година
9. Пожелания за Свети Валентин
10. Онлайн речник
11. Съновник
12. Analytics Toolkit
13. Новини
14. Vestnicibg.com
15. Evtini-samoletni-bileti.net
16. Последни новини
17. Freedom.bg
18. Online Calculator