Постинг
10.11.2008 14:34 -
По-друг поглед върху глобалната криза в България

Що е то криза и има ли почва у нас? Тук ще споделя моята гледна точка като специалист по търсенето и търсачките и реални данни за търсенето и интереса към отделните сектори - имоти, автомобили...
От няколко месеца насам този въпрос е доста актуален, като в началото преобладаваха позитивните мнения в изказванията на икономисти и политици по различните медии. Станишев първо каза - криза няма, после обърна на "може и да дойде". Цитират се различни данни, гледат се различни показатели. Обаждат се вече и доста по-песимистични анализатори, има и силно негативни прогнози. Това не попречи на ДПС да обърнат всичко на политика и да обявят, че опозицията била всявала паника :-)
Мога ли обаче да вярвам на тези мнения и статистика? Отразяват ли реално ситуацията? Реших да проверя най-реалните за мен данни - данните за търсенията, които се извършват в Google за различни ключови думи, обобщаващи дадени сектори. Това са данните с които всеки ден боравя като SEO и за които знам от практиката, че са верни.
Следват статистики за основните трендове в различни сектори, отразяващи интереса на търсещите онлайн. Данните са локални за България. Кликнете на всяка графика за пълен размер, ако е необходимо.
Имоти:

Имотите в момента са на нива 2004 година и спада все още не е спрял. В същото време в долната част на графиката се вижда рязко увеличаване на новините, свързани с имоти, поради имотната криза.
Автомобили:

Автомобилите показват едно стабилно ниво до средата на 2007, когато започва спада, който се задълбочава все повече.
Мобилни телефони:

друго търсене за мобилни телефони (по-малко популярно) и mp3 плеъри:

Как стои въпроса с екскурзиите и почивките:

Както се вижда за първа година вместо ръст търсенията за хотели отчитат спад до нивата от 2005-2006. При екскурзиите ситуацията се задържа засега, макар да се забелязват и леки спадове по някои думи.

Търсения за луксозни дамски стоки:

Видим е спада и при стоките за жени. Бельото и бижутата са с известен спад, козметиката - с по-сериозен, а парфюмите, както се очертава, няма да могат да повторят пиковете на рекордни търсения в последните месеци на 2006 и 2007.
При тълкуването на графиките следва да се имат предвид следните данни:
- данните са за търсенията в търсачката Google - най-популярния сайт в България (по данни на Alexa и др.).
- потреблението на интернет в България почти се е удвоило за периода 2004-2008 г. (по данни на Алфа Рисърч, Нилсън онлайн и др.)
- броят на потребителите в България към момента се изчислява на около 3 млн. души - доста представителна цифра за населението на страната, особено за активното такова. (по данни на Алфа Рисърч, Нилсън онлайн и др.)
Всички тези данни поне според мен показват, че кризата вече е стъпила в България и се усеща от обикновения човек, а не само на БФБ (чиито индекси се сринаха с над 70% от началото на годината).
Слава богу, досега няма фалирали банки и нещата във финансовата система не изглеждат толкова зле. Но намаляването на търсенето в отделни сектори няма как да не се отрази на останалата част от икономиката. Особено като имаме предвид, че само строителния бранш формира 7-8% от БВП на страната през последните 1-2 години, а сделките с имоти се оценяват на 40% от БВП (в-к. Пари). Към това трябва да се прибавят и всички свързани бизнеси - например агенциите за имоти, които последно време се нароиха неимоверно. Тези агенции, строителни фирми и пр. от своя страна ползват автомобили, комуникации, рекламират, правят сайтове и всичко се навързва. Същото се отнася и за техните служители, които утре няма да мислят как да си купят най-новия широкоекранен телевизор или нов модел автомобил...
Не съм икономист, но елементарната логика и данните, които виждам ме карат да заема песимистична позиция по въпроса за кризата и да очаквам по-лошите сценарии за развитието на ситуацията. Би ми било интересно да разбера какво мислите по въпроса.
P.S. Докато си пиша и в RSS-а ми излиза - Финансовата криза удари продажбите на автомобили у нас още през лятото
От няколко месеца насам този въпрос е доста актуален, като в началото преобладаваха позитивните мнения в изказванията на икономисти и политици по различните медии. Станишев първо каза - криза няма, после обърна на "може и да дойде". Цитират се различни данни, гледат се различни показатели. Обаждат се вече и доста по-песимистични анализатори, има и силно негативни прогнози. Това не попречи на ДПС да обърнат всичко на политика и да обявят, че опозицията била всявала паника :-)
Мога ли обаче да вярвам на тези мнения и статистика? Отразяват ли реално ситуацията? Реших да проверя най-реалните за мен данни - данните за търсенията, които се извършват в Google за различни ключови думи, обобщаващи дадени сектори. Това са данните с които всеки ден боравя като SEO и за които знам от практиката, че са верни.
Следват статистики за основните трендове в различни сектори, отразяващи интереса на търсещите онлайн. Данните са локални за България. Кликнете на всяка графика за пълен размер, ако е необходимо.
Имоти:

Имотите в момента са на нива 2004 година и спада все още не е спрял. В същото време в долната част на графиката се вижда рязко увеличаване на новините, свързани с имоти, поради имотната криза.
Автомобили:

Автомобилите показват едно стабилно ниво до средата на 2007, когато започва спада, който се задълбочава все повече.
Мобилни телефони:

друго търсене за мобилни телефони (по-малко популярно) и mp3 плеъри:

Как стои въпроса с екскурзиите и почивките:

Както се вижда за първа година вместо ръст търсенията за хотели отчитат спад до нивата от 2005-2006. При екскурзиите ситуацията се задържа засега, макар да се забелязват и леки спадове по някои думи.

Търсения за луксозни дамски стоки:

Видим е спада и при стоките за жени. Бельото и бижутата са с известен спад, козметиката - с по-сериозен, а парфюмите, както се очертава, няма да могат да повторят пиковете на рекордни търсения в последните месеци на 2006 и 2007.
При тълкуването на графиките следва да се имат предвид следните данни:
- данните са за търсенията в търсачката Google - най-популярния сайт в България (по данни на Alexa и др.).
- потреблението на интернет в България почти се е удвоило за периода 2004-2008 г. (по данни на Алфа Рисърч, Нилсън онлайн и др.)
- броят на потребителите в България към момента се изчислява на около 3 млн. души - доста представителна цифра за населението на страната, особено за активното такова. (по данни на Алфа Рисърч, Нилсън онлайн и др.)
Всички тези данни поне според мен показват, че кризата вече е стъпила в България и се усеща от обикновения човек, а не само на БФБ (чиито индекси се сринаха с над 70% от началото на годината).
Слава богу, досега няма фалирали банки и нещата във финансовата система не изглеждат толкова зле. Но намаляването на търсенето в отделни сектори няма как да не се отрази на останалата част от икономиката. Особено като имаме предвид, че само строителния бранш формира 7-8% от БВП на страната през последните 1-2 години, а сделките с имоти се оценяват на 40% от БВП (в-к. Пари). Към това трябва да се прибавят и всички свързани бизнеси - например агенциите за имоти, които последно време се нароиха неимоверно. Тези агенции, строителни фирми и пр. от своя страна ползват автомобили, комуникации, рекламират, правят сайтове и всичко се навързва. Същото се отнася и за техните служители, които утре няма да мислят как да си купят най-новия широкоекранен телевизор или нов модел автомобил...
Не съм икономист, но елементарната логика и данните, които виждам ме карат да заема песимистична позиция по въпроса за кризата и да очаквам по-лошите сценарии за развитието на ситуацията. Би ми било интересно да разбера какво мислите по въпроса.
P.S. Докато си пиша и в RSS-а ми излиза - Финансовата криза удари продажбите на автомобили у нас още през лятото
Диагностика на семейните взаимоотношения...
Конфликтите на Балканския полуостров от ...
Българката, като жена, момиче и дама
Конфликтите на Балканския полуостров от ...
Българката, като жена, момиче и дама
Следващ постинг
Предишен постинг
Как става номера, че ми стана интересно ?!
цитирайса от общодостъпния инструмент Google Trends. Засичал съм корелацията им с действителността неведнъж, включително и в момента го правя.
цитирай
3.
анонимен -
n
10.11.2008 16:38
10.11.2008 16:38
Nielsen не са давали данни за потребителите, а Алфа рисърч не се представят добре със стохастичната грешка при онлайн рисърчите.
цитирайНапротив, ето за пореден път изваждат данни:
http://www.investor.bg/?cat=261&id=71415
цитирайhttp://www.investor.bg/?cat=261&id=71415
5.
анонимен -
полезен
10.11.2008 16:54
10.11.2008 16:54
...данните за пенетрация са ОК. Мже би имаш предвид Гимиус. Те официално обявиха във Варшава, че в БГ има 38% пенетрация!
цитираймисля все пак, че бяха от Nielsen данните, може би някой от презентаторите на Bgsite ги беше изнесъл... Но и Гемиус да са - достатъчно достоверни са и двете метрики.
цитирай
7.
анонимен -
n
10.11.2008 17:22
10.11.2008 17:22
отпреди година:
2. 11. 2007 България интернет потребители
Проникването в страната възлиза на 33,8%. За сравнение през 2000 г. интернет потребителите са били 430 000, или 5,4% от българите, при 2,2 млн., или 28,5%, за миналата година. Сега те са 2 595 600.
Данните изнесе Боян Бойчев, председател на УС на Българската асоциация по информационни технологии (БАИТ).
-
просто успорвам цитираната от теб пенетрация, защото излиза че реален ръст няма за последната година.
цитирай2. 11. 2007 България интернет потребители
Проникването в страната възлиза на 33,8%. За сравнение през 2000 г. интернет потребителите са били 430 000, или 5,4% от българите, при 2,2 млн., или 28,5%, за миналата година. Сега те са 2 595 600.
Данните изнесе Боян Бойчев, председател на УС на Българската асоциация по информационни технологии (БАИТ).
-
просто успорвам цитираната от теб пенетрация, защото излиза че реален ръст няма за последната година.
важна е идеята - представителна група ли са интернет потребитилети - достатъчно представителна са :-)
цитирай
9.
анонимен -
n
10.11.2008 17:46
10.11.2008 17:46
съгласен
Интересен поглед за кризата
цитирайИнтересен поглед за кризата
10.
анонимен -
от Вал
10.11.2008 23:42
10.11.2008 23:42
Интересно стъди. Аз съм леко изненадан, тъй като очаквам ръст на търсенето независимо от продажбите. Населението се нуждае от информация и ще я търси, въпреки кризата. Аз бих погледнал нещата от друг ъгъл - общественото настроение. Хората имат същите пари, които са имали и миналия месец, но обществената настройка ги кара да вярват че ги нямат, а от там те не са с идеята да купуват. Това за мен не означава че има някаква по-особена криза от тази, в която се намираме от много време тук в България.
цитираймного добро мнение, очаквах го, защото за мен това също е много интересен феномен. Самия факт, че на хората се внушава, че има криза, може да породи кризата, при наличиние на минимален брой обективни критерии. Справка - фалита на ПИБ :-) В случая следва да преценим - наистина ли е такава ситуацията или причините вече са започнали да намаляват парите на хората...
цитирай
12.
анонимен -
от Вал
11.11.2008 00:19
11.11.2008 00:19
Аз мисля, че ще разберем скоро по празниците. Винаги се пазарува тогава.
цитирайВсе пак един въпрос: не е ли възможно търсенията на имоти, автомобили, екскурзии и телефони все повече да минава директно през специализираните сайтове, а не през google и от там да се получава това задържане на ръста на търсенията чрез съответните ключови думи?
цитирайПо принцип е възможно, но просто спадовете са много резки, специално при имотите и автомобилите. Работя с най-големите сайтове в България в сферата и такива бързи свличания на търсенията, каквито наблюдавам, няма как да са предизвикани от причината, която посочваш. А и намаляват не само търсенията, а и директните хитове - теорията ти не издържа...
цитирай
15.
анонимен -
Evala
10.01.2009 23:54
10.01.2009 23:54
Браво бе брато :)
Специализирани сайтове, директини хитове, бла, бла. Ами да и аз понякога търся от специализирани сайтове но използвам Интернет по 12+ часа на ден за работа. Ами другите 3 млн. души ?! (е OK без около 1000 SEO specialisti :).
Ами другото не го разбрах намалявали не само търсенията но и директните хитове (това е lyudmil) та тезата ти не издържала - абе знаеш - некои хора немат срам.
ОК сега сериозно - много, много сериозно и компетентно мнение по въпроса.
Поздрави!
MiaNet [at]gmail.com
цитирайСпециализирани сайтове, директини хитове, бла, бла. Ами да и аз понякога търся от специализирани сайтове но използвам Интернет по 12+ часа на ден за работа. Ами другите 3 млн. души ?! (е OK без около 1000 SEO specialisti :).
Ами другото не го разбрах намалявали не само търсенията но и директните хитове (това е lyudmil) та тезата ти не издържала - абе знаеш - некои хора немат срам.
ОК сега сериозно - много, много сериозно и компетентно мнение по въпроса.
Поздрави!
MiaNet [at]gmail.com
Тезата ми издържа, а твоята - не :-) И какво общо има дали гледаме данни за 3-те млн. души, ползващи интернет в България, или за 7-те млн. население, при положение, че гледаме тенденции? Надявам се знаеш значението на думата. При това тенденции при населението с най-висока покупателна способност? Вярно е, не е цялото население, но 40%, разполагащи сигурно с 80% от капитала мисля, че е представително :-)
цитирай
17.
анонимен -
vili
23.04.2009 14:58
23.04.2009 14:58
Защо си мисля,че повече е политика за всяване на психически страх у хората-да не си харчат парите от колкото истинска криза -че то кризата в България е от 1989г.нима има производство или земеделие..всичко сринато...разчиташе се на стройтелството и препродажба на имоти и коли...това е ...аз мисля че просто трябва да преоткрием нови браншове...които чакат и ще дадът печалби...туризъм,земеделие,хранитлено вкусова промишленост...това е то...
цитирай
18.
анонимен -
рени
23.04.2009 15:03
23.04.2009 15:03
освен това мисля,че не е възможно всички да седят зад бюра и да чакат работа и да падат пари...търси се лесното...да се инвестира в земеделие например...модерни ферми,зеленчукови оранжерии...да задоволим пазара и за износ,модерни заводи за производство на хранителни продукти...козметика,лекарства...лека промишленост ...с добро качество и да подбием пазарите...и така ще има работни места и високи доходи и ръст на икономиката ...но българина го мързи ...открива магазинче за парцалки открива офис за продажба на апратаменти и сульо и пульо става мениджър...и чакаме ръст на икономиката...абсурд.
цитирайВашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене
За този блог

Гласове: 1285
Блогрол
1. Моят личен блог
2. Уеб Фокус - оптимизация за търсачки, AdWords, уеб дизайн и уеб анализи
3. Сравнение на цени
4. Лейди Красита
5. Онлайн магазини
6. Самолетни билети
7. Тв Програма
8. Пожелания за Коледа и Нова Година
9. Пожелания за Свети Валентин
10. Онлайн речник
11. Съновник
12. Analytics Toolkit
13. Новини
14. Vestnicibg.com
15. Evtini-samoletni-bileti.net
16. Последни новини
17. Freedom.bg
18. Online Calculator
2. Уеб Фокус - оптимизация за търсачки, AdWords, уеб дизайн и уеб анализи
3. Сравнение на цени
4. Лейди Красита
5. Онлайн магазини
6. Самолетни билети
7. Тв Програма
8. Пожелания за Коледа и Нова Година
9. Пожелания за Свети Валентин
10. Онлайн речник
11. Съновник
12. Analytics Toolkit
13. Новини
14. Vestnicibg.com
15. Evtini-samoletni-bileti.net
16. Последни новини
17. Freedom.bg
18. Online Calculator